Δυο φωτογραφίες από τον τρύγο και τα πατητήρια της Κερατέας. Είναι του Τσεχοσλοβάκου φωτογράφου Jan Lukas, γύρω στα 1960. Προέρχονται από το εξαιρετικό, σπάνιο λεύκωμα “ΕΛΛΑΣ” (με τρίγλωσσο πρόλογο Αγγλικά-Γερμανικά-Γαλλικά). Στο λεύκωμα αυτό υπάρχουν φωτογραφίες από Αθήνα, Πειραιά, Δελφούς, Ύδρα, Λειβαδιά, Κερατέα… Η έκδοση έγινε στην Πράγα (by ARTIA PRAGUE) και βρέθηκε από τον δημοσιογράφο της “Καθημερινής” Νίκο Βατόπουλο σε παλαιοβιβλιοπωλείο της Νέας Υόρκης!!! Ύστερα από το ενδιαφέρον μου για δημοσιευμένη φωτογραφία στην εφημερίδα ο καλός δημοσιογράφος μου χάρισε το λεύκωμα και τις αναδημοίευσα στο ανθολόγιό μου “Σούνιο-Λαύρειο-Κερατέα”. “Τα ωραία πράγματα ανήκουν σε αυτούς που τα αγαπούν” μου είπε. Τον ευχαριστώ και δημόσια θερμά. Γιώργος Π.Ιατρού

Οι περιηγητές του 19ου κυρίως αιώνα, οι δημοσιογράφοι και οι λογοτέχνες του 20ου αιώνα μας δίνουν αρκετές πληροφορίες για το κρασί, το σταφύλι, τ΄ αμπέλια και τον τρύγο στην ευρύτερη περιοχή της Κερατέας.

*** Ο Λόρδος Βύρων με επιστολή του στη 5 Δεκεμβρίου του 1810 προς το φίλο του Τζών Καμ Χομπχάουζ (1786-1869) Άγγλο πολιτικό και λόγιο αναφέρεται στην περιπέτειά του του ιδίου και της συνοδείας του, όταν στο ακρωτήρι του Σουνίου δέχθηκαν επίθεση από Μανιάτες (πειρατές). Γράφει λοιπόν μεταξύ άλλων: “…οι τελευταίοι το σκέφτηκαν κάμποση ώρα, αλλά καθώς βρισκόμασταν σε πολύ πλεονεκτική θέση ανάμεσα στις κολώνες, δεν ήξεραν πόσοι ήμασταν και τρόμαξαν από μερικές αδέσποτες σφαίρες που σφύριξαν πάνω από τα κεφάλια τους, έμειναν στην παραλία και μας άφησαν να φύγουμε ήσυχα.

Οι Αλβανοί, ο στραβοκάνης Τούρκος μάγειράς μου, ένας υπηρέτης του Lusieri κι εγώ είχαμε τουφέκια και πιστόλια, οι υπόλοιποι αγχέμαχα όπλα και πιστόλια, αλλά είναι αμφίβολο αν θα τα βγάζαμε πέρα, πιστεύω ότι μάλλον θα μας έπιαναν σαν τον Billy Taylor και θα μας έπαιρναν στο πέλαγος. Απολαμβάνουμε όλοι μας τη θαλπωρή των χειμερινών καταλυμάτων μας μετά την ίδια εκδρομή που κάναμε πέρσι…. – Ο Graham και η αφεντιά μου μεθύσαμε στην Κερατέα, ο πρώτος διονυσιασμένος, αποκεφάλισε ένα μεγάλο γουρούνι με μια σκωτσέζικη σπάθα προς φρίκην του Lusieri, και τελικά δεν μπορέσαμε να το φάμε.- (βλ. Λόρδου Βύρωνος “Επιστολές από την Ελλάδα 1809-1811 και 1823-1824” Εκδ. Ιδεόγραμμα, μτφ. Δημοσθένη Κούρτοβικ).

***
Ένας άλλος περιηγητής ο αρχαιολόγος Αρθούρος Μιλχαίφερ, στο βιβλίο με τις εντυπώσεις του για την Αττική το 1891, σημειώνει μεταξύ άλλων:

«…Άλλοι άνθρωποι είναι οι γενναίοι κάτοικοι της Κερατιάς, οι οποίοι, όταν έμεινα εκεί, επήραν τα όπλα στο χέρι για να υπερασπίσουν το δικαίωμα της ιδιοκτησίας τους, και μόνον ύστερα από μιαν αρκετά σοβαρή σύγκρουση με την χωροφυλακή, μπόρεσαν να αποκρουσθούν. Δεν είναι σύμπτωση, ότι στην Κερατιά βγαίνει ένα δυνατό κόκκινο κρασί, που εκεί το φτιάχνουν κατά τον Ευρωπαϊκό τρόπο, δηλαδή χωρίς προσθήκη ρητσινιού, για τους Ιταλούς εργάτες των μεταλλείων του Λαυρίου που είναι εκεί κοντά….».

*** Ο συγγραφέας Ανδρέας Καρκαβίτσας επισκέφθηκε την Κερατέα και παρακολούθησε ένα γάμο το 1895. Τις εντυπώσεις του, περιγράφει σε δυο άρθρα στην εφημερίδα “Εστία” φύλλο Τετάρτη 25/1/1895, Πέμπτη 26/1/1895. Μεταξύ των άλλων αναφέρεται στην ρετσίνα της εποχής… “..έπειτα οι προσκεκλημένοι παρακάθηνται μετά του κουμπάρου εις την τράπεζαν, χωριστά οι άνδρες και χωριστά οι γυναίκες. Το γεύμα υπήρξε πλουσιότατον. Ο ρητηνίτης άριστος Μετά το γεύμα αρχίζει ο χορός…”

***
Στην εφημερίδα “Έθνος” 19/2/1916 του ιδιοκτήτη δ/ντη Σπ. Κ. Νικολοπούλου υπάρχει το χρονογράφημα του δημοσιογράφου Τιμολέοντα Σταθοπούλου με τίτλο “Το καλό κρασί”.

Χρονογράφημα ΤΟ ΚΑΛΟ ΚΡΑΣΙ «Ήμουν προσκεκλημένος προχθές το βράδυ εις ένα γεύμα. Αποκριές είνε, αδερφέ! Καλά να μη γυρίζουμε έξω μασκαρεμένοι. Τουλάχιστον να μη φάμε και εμείς μια φορά σαν άνθρωποι; να τραγουδήσουμε λιγάκι; – Να φάμε! Και συνήλθομεν εις τον φιλόξενον οίκον του προσκαλούντος, όπου εύρομεν τράπεζαν πλουσιώτατα εξοπλισμένην με γαλοπούλας, ψάρια και άλλα τοιαύτα σπανιότατα δια τους χαλεπούς καιρούς που περνούμε. Και εφάγαμεν γενναίως. Και ο Αμφιτρύων κερνών ημάς από μιαν δαμιτζάναν, έλεγε. Για πιέτε από αυτό το ρετσινάτο! Μου το έστειλε ένας κουμπάρος μου από την Κερατιά. Μα ξέρετε τι κρασί είνε; Όσο να πιήτε δεν ζαλίζεσθε! -Ε, πως σας φαίνεται; -Έξοχο. -Σπάνιο! Μα βλέπεις είναι σπιτίσιο. Αγνό κρασί. -Πιέτε το, λοιπόν, να σας βάλω κι άλλο. Και οι συνδαιτημόνες το ήπιαν. Και το δεύτερο. Και το τρίτο. Και τους συνδαιτημόνας εσυντρόφευε γενναιότατα και ο Αμφιτρύων. Και η δαμιτζάνα επήρε τον κατήφορο. Μετά το τρίτο ποτηράκι έκρινα καλόν να σταματήσω. Είχα ευτυχή έμπνευσιν. έβαλα εις το κρασί μου νερό μπόλικο. Και άφινα τους άλλους να ρουφούν με πεποίθησιν το αγνό κρασί «που όσο να πιής δεν ζαλίζεσαι». Εις τα πορτοκάλλια, ουχ, ήττον ήσαν όλοι μεθυσμένοι.

Ο Αμφιτρύων επαραληρούσε. -Δυο οκάδες ήπια χθες από τούτο μόνος μου. Είτε νερό ήπια, είτε κρασί το ίδιο μου φάνηκε! Πιέτε με θάρρος. Αδειάστε τα ποτήρια! Αυτό θα το πιήτε στην υγειά της γυναίκας μου! Να μου ζήσεις γυναίκα! Και ενηγκαλίσθη…. την δαμιτζάνα τρυφερώς! Καθ΄όλον αυτό το διάστημα δυο νέοι γιατροί δίπλα μου, ασυνείθιστοι από τέτοια έπιναν. Άδειαζαν τα ποτήρια. Και έλεγαν ο ένας στον άλλον. -Αλήθεια! Σπάνιο κρασί!… Έτσι επέρασαν τα μεσάνυχτα. Και ην ωσεί ώρα δευτέρα πρωϊνή όταν περιήλθον εις τρομεράν αμηχανίαν. Η δαμιτζάνα εκυλίετο κενή εις το πάτωμα. Τα τραγούδια είχαν παύση. Και γύρω εις καναπέδες και πολυθρόνες ξεροί, στουπί στο μεθύσι όλοι τους. Τους εκούνησα, τους εσήκωσα από τους ώμους. ‘Επεσαν πάλι χάμω». [σ.σ. έχει διατηρηθεί η ορθογραφία του πρωτότυπου]

***
Ο ποιητής Κώστας Βάρναλης που δυο χρόνια υπήρξε και σχολάρχης στην Κερατέα (1918-1917) και γνώριζε τον τόπο, σε ένα χρονογράφημά του στη 25/12/1943 (Χριστούγεννα στη περίοδο της κατοχής) στην εφημερίδα “Πρωία” με τίτλο “πριν σαράντα χρόνια” γράφει για τα φοιτητικά γλέντια με κρασί στην Αθήνα.

“…Οι φοιτητές μαζευόμαστε στου Γαμβέτα ή στου Καρατζά το καφενείο, όσες φορές δε μας έβγαζε στους δρόμους η μετάφραση της “Ορέστειας” ή ο τόπος που έπρεπε να στηθεί το άγαλμα του Κολοκοτρώνη! Όταν ξενυχτούσαμε στην ταβέρνα της γειτονιάς μας, κατηφορίζαμε τα χαράματα την οδό Αθηνάς, όπου υπήρχε “πατσάς νυχτός” (δυο δεκάρες) και κρασί Μεσογείων. Κι ύστερα ξαναγυρνούσαμε στη Νεάπολη, για να ξαπλώσουμε στο σανιδένιο κρεβάτι με τα στρίποδα με την πήλινη λεκάνη του πλυσίματος, με το κουτσό τραπεζάκι και την ψάθινη καρέκλα και το σπαρματσέτο στο ….ποτήρι. Είναι γνωστό και το χρονογράφημά του “Κρασοψιχιά” πάλι την περίοδο της Κατοχής γράφει για το πρόγευμα των παιδιών από τα Μεσόγεια «πίνουνε μια ολόκληρη καντήλα ρετσίνα 14 βαθμών και σπιτίσιο σιταρένιο ψωμί. Και έρχονται στο σχολείο μεθυσμένα». ***
Αλλά για την περίοδο της Κατοχής έχουμε και άλλη μια μαρτυρία από το βιβλίο του Νίκου Παντελάκη (1913-2000) , με τίτλο “ Σαν να διάβασα ένα βιβλίο. Ο βιβλιοπώλης της Εστίας αφηγείται” (Εκδ. Εστία 2003).

«…Εμείς κάναμε πάρτι στο μέγαρο του Σαββίδη, στην πολυκατοικία του πατέρα του Γιώργου του Σαββίδη. Λεωφόρος Αλεξάνδρας, πλατεία Αιγύπτου, αρχή-αρχή και Πατησίων, είναι ένα μέγαρο μια πολυκατοικία που έχει ένα ρολόι από πάνω. Λοιπόν εκεί ήτανε ένας θυρωρός, Γιάννη τον λέγανε, ο οποίος ήταν φίλος μας, παντρεμένος, και είχε κάτι παιδάκια μικρά, πιτσιρικάκια τότε. Εκεί κάναμε κάθε Σάββατο πάρτι. Κιθάρες, μαντολίνα, μαζευόντουσαν κοπελιές και νεαροί, εμείς εκεί πέρα, στου Γιάννη το σπίτι. Αυτός ήτανε μεγάλος. Μαζεύανε υπηρέτριες, κοπελούδες, πιτσιρίκες κι αυτές, και τους λέγανε “τα παιδιά κάτω θα παίξουνε κιθάρες, θα χορέψουνε, θα κάνουνε , θα δείξουνε». Ο Γιάννης, ο θυρωρός ήτανε από την Κερατέα,(σ.σ. πρόκειται για τον Γιάννη Ανδρέου), κι έφερνε ένα βαρελάκι κρασί κερατιώτικο φρέσκο-φρέσκο, πολύ καλό κρασί-τότε δεν είχε και φαϊ. Και τρώγαμε φασουλοκεφτέδες, μπομποτάλευρο-το φτιάχνανε εκεί με διάφορα, για να φαίνεται μεζές-τέτοια πράγματα, ψευτοπράγματα, ίσα για να αρμυρίσει να πιείς λίγο κρασί. Κρέας που να βρεθεί; Και χορεύαμε σύγχρονους χορούς, ταγκό, καλαματιανό μέχρι τσα-τσα, ξέρω΄γω, αν είχε βγεί το στα-τσα βέβαια τότε, παίζαμε και χαρτάκια, και μετά πηγαίναμε. Η κυκλοφορία ήτανε μέχρι νωρίς, μπαίναμε στην πολυκατοικία, κλεινόμασταν, δεν μπορούσες μετά να βγείς…»

***
Όμως κι ένας από τους πρωταγωνιστές στην απαγωγή του Κράϊπε στην Κρήτη,o Άγγλος συγγραφέας Πάτρικ Λη Φέρμορ στο βιβλίο του “Μάνη” (Εκδ. “Βήμα της Κυριακής”) αναφέρεται στη ρετσίνα Μεσογείων.

«…Η ρετσίνα, όμως, που την αδειάζανε σε μικρά ποτηράκια από καράφες, ή πιο καλά από χτυπημένα, γαλάζια, εμαγιέ κατοστάρια που γεμίζονται πάλι και πάλι από τεράστια βαρέλια, φαίνεται πως κατέχει το μυστικό να φέρνει καλή διάθεση, απερισκεψία και να επιτρέπει κάθε είδους συμπεριφορά, δίχως τα θλιβερά επακόλουθα, σαν κάθε ρουφηξιά να συνοδεύεται από μιαν άφεση. Αυτό, για όσους όπως εμένα τους αρέσει, τοποθετεί τη ρετσίνα ψηλά στον κατάλογο των πολύπτυχων θέλγητρων της Ελλάδας. Κανένας δεν φαίνεται να ξέρει πότε οι Έλληνες άρχισαν να βάζουν στο κρασί τους ρετσίνι. Η ρετσίνα ήταν, σίγουρα, γνωστή στη βυζαντινή εποχή. Μερικοί τοποθετούνε την καταγωγή της πολύ πιο πίσω, βασίζοντας την υπόθεσή τους στο κουκουνάρι που σκεπάζει μερικές φορές σε παλιά γλυπτά τον θύρσο με το κλημάτινο στεφάνι του Διόνυσου. Θεωρείται ότι η γεύση άρχισε τυχαία από τη συνήθεια να βουλώνουνε τις διαρροές των ασκών και των βαρελιών με βώλους από ρετσίνι. Οι πλαγιές της Αττικής, τα Μεσόγεια, που΄ναι σκεπασμένες με αμπέλια και πεύκα, είναι η αληθινή της κατοικία, υπάρχουν όμως, και πολλές άλλες φημισμένες περιοχές…» «…Έναν χρόνο μετά τον πόλεμο είπα στον Μήτσο, έναν βαρκάρη στον Πόρο, που δεν τον είχα δεί από το 1938, ότι φαίνεται πιο μαύρος, πιο γερός και νεότερος από ποτέ. “Είναι ο αέρας”, είπε, ακουμπώντας πάνω στα κουπιά του .. όχι μόνο αυτό. Με το αλάτι απέξω και τη ρετσίνα μέσα γινόμαστε παστοί. Αν πεθάνω και με θάψεις, δέκα χρόνια δεν θα βρομίσω…».

***
Τέλος εξαιρετικά πραγματολογικά στοιχεία για τον τρύγο, τη δεκαετία1930-1940 στην Κερατέα, βρίσκουμε στο βιβλίο του συμπατριώτη μας φυσικό και γεωπόνο, Γιάννη Χριστοφίλου (1911-1996) “Για να γίνει άνθρωπος” (Εκδ. Νικολαϊδη 1986). Παραθέτουμε χαρακτηριστικά αποσπάσματα:

«…Αλλιώτικα τον ήξερε τον τρύγο ο Πέτρος. Για κείνον οι μέρες αυτές ήτανε σαν πανηγύρι στο χωριό του. Τώρα, μοναχός του, καθισμένος στο σκαλοπάτι του θαλάμου φέρνει μπρος στα μάτια του σαν σε ταινία κινηματογράφου τις μέρες εκείνες. Τα κορίτσια, τ΄ αγόρια, τις γυναίκες, τους άντρες να βρίσκονται από πολύ πρωϊ στο πόδι. Στους δρόμους ακούγονται γέλια, τραγούδια. Τα κάρρα, οι σούστες, τα γαϊδουράκια, πάνε κι έρχονται συνέχεια.

Σαν σε όνειρο έρχονται στη μνήμη του τα γεμάτα κοφίνια με τα θαμπά μαυρο-γάλαζα σταφύλια και τα χλωμά σαβατιανά. Και τα παιδιά; Αμολυμένα στους δρόμους, τα πιο πολλά ξυπόλητα, ν΄αρπάζουνε στον αέρα μ΄αλλαλαγμούς και ξεφωνητά τα τα τσαμπιά που τους πετάνε από τα κάρρα. Τα δαγκώνουνε αρπαχτά κι αφήνουνε τα ζουμιά να τρέχουνε πάνω τους. Και το βράδυ, στο πατητήρι, τους νέους άντρες, τις κοπέλες, με σηκωμένα τα παντελόνια, τα μισοφόρια ως τα γόντα ν΄ανεβοκατεβάζουν τα πόδια, πλατς-πλατς, στα λυωμένα σταφύλια, όλο γέλια, τραγούδια κι αστεία. Κι ο μούστος να τρέχει θολός., ξανθοκάστανος από την τρύπα του πέτρινου κρουνού, στο θαμμένο βαθειά μέσα στη γη «πουρλάκι» το πιθάρι με τα χείλια του μονάχα έξω απ΄αυτήν.

Γυαλίζει η μπρούτζινη «μπότσα» κρεμασμένη από το σκοινί καθώς ανεβοκατεβαίνει στο πουρλάκι, αδειάζοντας το μούστο στα μοσχοπλυμένα με βρασμένα σχοίνα και μυρτιές βαρέλια. Τα πειράγματα, τα χωρατά, διασταυρώνονται με τα τρανταχτά χάχανα, τα τοπικά τραγούδια. Οι μεζέδες με το μπουκάλι το κρασί πάνω στο χαλκοματένιο “σ΄νι” που φτάνει από τη νοικοκυρά, καταβροχθίζονται λαίμαργα από τους φίλους, τους γειτόνους, τους πατητές και οι ευχές “καλά κρασιά”, «στις χαρές σας κοπέλες τ΄άη Δημητριού» συνοδεύουνε τα υψωμένα ποτήρια.

«Αλήθεια, πόσο όμορφος είναι ο τρύγος κει κάτω στο χωριό” μουρμουρίζει μοναχός του ο Πέτρος. Κι εκείνη η μουσταλευριά, με το σουσάμι, την κανέλα, τα τριμμένα καρύδια…» Ο συγγραφέας δεν παραλείπει να περιγράψει και τα αμπάρια με τα κρασοβάλερα στα σπίτια των νοικοκυραίων στην Κερατέα, εκείνην την Περίοδο: “…Να δεις, στη γωνιά έχουνε μια πλατειά πόρτα ξαπλωμένη στο πάτωμα, την “καταπακτή” που ανοίγει με κρικιέλα, από κει κατεβήκαμε από μια απότομη σκάλα σ΄ένα κατασκότεινο υπόγειο. “Εδώ είναι το κελάρι μας, μου λέει ο Γιάννης, αυτό είναι τ΄αμπάρι για το στάρι, και πιο κάτω τα τρία βαρέλια με το κρασί”. – Πως μύριζε, μητέρα, κει κάτω, σ΄έπιανε η σπιρτάδα και δε μπορούσες ν΄ανασάνεις… Έχουνε και πατητήρι χωρίς σκεπή και πουρλάκι και δίπλα στο χαγιάτι μια μικρή κάμαρα με χώμα για πάτωμα. Στη γωνιά, κοντά στο τζάκι, πάνω σε κουρελού κοιμόταν η γιαγιά του Γιάννη, η Κάλλιω…”

Τέλος ο Γιάννης Χριστοφίλου σχολιάζει την αγάπη των Κερατιωτών, ειδικά των ανθρώπων που απασχολούνται με τη γη για το κρασί, που τους έδινε δύναμη και ευθυμία για να αντιμετωπίζουν δύσκολες εργασίες, όπως το αλώνισμα. «Τούτος ο «αλωνάρης» μήνας στο χωριό έμοιαζε σαν πανηγύρι. Άντρες, γυναίκες, γέροι, γριές, ακόμα και τα παιδιά πηγαινοέρχονταν με φούρια από τα σπίτια. Μονάχα που δεν φοράγανε τα καλά τους.

Οι νοικοκυρές, χαράματα, ετοιμάζανε τις τηγανίτες. Τις ψήνανε στο τηγάνι, τις περιχύνανε με πετιμέζι, τις στρώνανε στα πλατειά «ταλιούρια» τα πλατειά πήλινα πιάτα πάνω στο μεγάλο δίσκο, τα σκεπάζανε με τα « πεσκίρια» τις μακρυές, ριγωτές πετσέτες τ΄αργαλειού, τον στηρίζανε στη μέση τους από τη μια και καμαρωτές με το κοκκινέλι στο «γαλόνι», τη «χιλιάρα» το μπουκάλι που ΄παιρνε δυόμιση οκάδες στο άλλο χέρι, τα πηγαίνανε πρωί-πρωί.

Οι κολήγοι, τα αφεντικά, ριχνόντουσαν με τα μούτρα, κάνανε μια χαψιά κάθε τηγανίτα, κατεβάζανε τρί-τέσσερα ποτήρια απανωτά, ευχόντουσαν «καλοφάγωμα», «καλά μπερικέτια» και δίνανε το σύνθημα ν΄αρχίσει το αλώνισμα με δυο βιτσιές στα καπούλια των αλόγων. Τα παιδιά, ξυπόλητα, με τα καφετιά από τον ήλιο καλαμένια πόδια, όρθια πάνω στα ντουγένια, χτυπάγανε με δύναμη τα σκοινιά στα πλευρά των αλόγων και κείνα καλοταϊσμένα ξεκούραστα ορμάγανε πατώντας με δύναμη τις καλαμιές…»

*** (*) Αρκετά από αυτά τα αποσπάσματα έχουν συμπεριληφθεί στα ανθολόγιά μου «Σούνιο Λαύριο Κερατέα, η τεθλασμένη της μνήμης» (Εκδ. Χρυσή Τομή, Τουμπής 2004) και «Μεσόγεια, το χαμένο περιβόλι της Αττικής» (Εκδ. ΑΩ 2015). Μου ζητήθηκαν με αφορμή τη κοινή σύμβαση του Υπουργείου Πολιτισμού-Περιφέρειας Αν Αττικής με την UNESCO για την ανάδειξη της άυλης πολιτιστικής κληρονομιάς και τη δημιουργία εθνικού ευρετηρίου για το σαββατιανό σταφύλι, μέλι, κτηνοτροφία, σύκα. Όπως και να έχει οι οινοπαραγωγοί της Κερατέας μπορούν να τα χρησιμοποιήσουν αν θέλουν στην προώθηση του πάντοτε ποιοτικού κρασιού μας.

Γιώργος Π. Ιατρού

Ερευνητές βρήκαν ένα από τα παλαιότερα κρασιά, σε σπηλιά της Σικελίας, κάτι που δείχνει ότι το δημοφιλές αυτό ποτό παραγόταν στην Ιταλία πολύ νωρίτερα από ότι πιστεύαμε μέχρι σήμερα.

Τα ίχνη κρασιού που βρέθηκαν σε ένα αρχαίο δοχείο εκτιμάται ότι είναι εκεί περίπου 6.000 χρόνια.

Όπως μεταδίδει ο Guardian, παλαιότερα οι επιστήμονες θεωρούσαν ότι η παραγωγή κρασιού στην Ιταλία αναπτύχθηκε περίπου το 1.200 π.Χ, ωστόσο τα νέα ευρήματα ανατρέπουν τα δεδομένα. Η ανακάλυψη έγινε από ερευνητές του πανεπιστημίου South Florida.

«Σε αντίθεση με τις προηγούμενες ανακαλύψεις που περιορίζονταν μόνο στους αμπελώνες και έτσι έδειχναν μόνο ότι καλλιεργούσαν σταφύλια, η δουλειά μας είχε ως αποτέλεσμα να ταυτοποιηθεί υπόλειμμα οίνου», δήλωσε ο Davide Tanasi, ο αρχαιολόγος που ηγήθηκε της έρευνας.

Τα ευρήματα, που δημοσιεύθηκαν στο Microchemical Journal, είναι σημαντικά γιατί δείχνει ότι η ύπαρξη του κρασιού στην ιταλική χερσόνησο χρονολογείται πολύ νωρίτερα από ότι πίστευαν πριν.

Το αρχαίο χάλκινο δοχείο εντοπίστηκε σε μια σπηλιά στο Monte Kronio, στην νοτιοδυτική ακτή της Σικελίας. Οι ερευνητές εντόπισαν τρυγικό οξύ και το άλας του, ενώσεις που δημιουργούνται στα σταφύλια.

Κάποιοι ειδικοί υποστηρίζουν ότι ο άνθρωπος είχε ασχοληθεί με την οινοποιία και το κρασί ακόμη και 10.000 χρόνια πριν, ωστόσο στην Ιταλία δεν είχε βρεθεί αρχαιότερη ανάλογη δραστηριότητα. Μια από τις αρχαιότερες τέτοιες δραστηριότητες είχε εντοπιστεί στην Αρμενία (στα 6.000 χρόνια), ωστόσο σε αυτή την περίπτωση οι επιστήμονες δεν μπορούν να αποκλείσουν ότι χρησιμοποιούσαν ρόδια, ένα φρούτο που βρίσκεται σε αφθονία στην Αρμενία.

Στην περίπτωση της Σικελίας δεν αμφισβητείται ότι το κρασί φτιαχνόταν από σταφύλι, αφού τα ρόδια δεν υπήρχαν στην περιοχή.

Αν και τα στοιχεία που εντοπίστηκαν στο χάλκινο δοχείο δεν ήταν αρκετά για να εξακριβωθεί ο τύπος του κρασιού, κι αν ήταν λευκό ή κόκκινο, οι ερευνητές είναι αισιόδοξοι ότι θα μπορέσουν να βγάλουν ασφαλή συμπεράσματα για τα οικονομικά και κοινωνικά δεδομένα της εποχής.

Η ανακάλυψη «μας γεμίζει με χαρά», δήλωσε ο Alessio Planeta, ειδικός στην παραγωγή κρασιού και ιστορικός της περιοχής, που παραμένει μια από τις σημαντικότερες περιοχές παραγωγής κρασιού στην Ιταλία. «Πριν θεωρούσαμε ότι η κουλτούρα του κρασιού έφτασε στη Σικελία με τον αποικισμό από τους αρχαίους Έλληνες».

Μια ακόμη επιστημονική έρευνα κατέληξε στο συμπέρασμα ότι ένα ποτήρι κρασί ή μπίρα τη μέρα μπορεί να σχετίζεται με μειωμένο κίνδυνο πρόωρου θανάτου, ενώ επιβεβαίωσε ότι η μεγάλη κατανάλωση αλκοόλ έχει το αντίθετο αποτέλεσμα, επιβαρύνοντας σοβαρά την υγεία.

Η κινεζο-αμερικανική μελέτη δείχνει ότι η ελαφριά έως μέτρια κατανάλωση αλκοόλ μπορεί να μειώσει τη θνησιμότητα από οποιαδήποτε αιτία και ειδικότερα την καρδιαγγειακή θνησιμότητα. Αντίθετα η μεγάλη και συχνή κατανάλωση αλκοόλ μπορεί να αυξήσει σημαντικά τον κίνδυνο θανάτου από κάθε αιτία και ειδικότερα από καρκίνο.

Οι ερευνητές, με επικεφαλής τον αναπληρωτή καθηγητή επιδημιολογίας Μπο Σι της Σχολής Δημόσιας Υγείας του Πανεπιστημίου Σαντόνγκ της Κίνας, που έκαναν τη σχετική δημοσίευση στο περιοδικό του Αμερικανικού Κολεγίου Καρδιολογίας, ανέλυσαν στοιχεία για πάνω από 333.000 άτομα, οι οποίοι χωρίσθηκαν σε έξι κατηγορίες ανάλογα με την κατανάλωση του αλκοόλ. Ως ελαφριά ορίσθηκε η κατανάλωση το πολύ τριών ποτών την εβδομάδα και ως μέτρια η κατανάλωση τριών έως 14 ποτών την εβδομάδα για τους άνδρες και τριών έως επτά για τις γυναίκες.

Στη διάρκεια των 12 ετών της μελέτης, 34.754 άτομα πέθαναν από διάφορες αιτίες, από τους οποίους σχεδόν 9.000 από καρδιαγγειακά αίτια και σχεδόν 8.500 από καρκίνο.

ΠΗΓΗ: ΑΠΕ ΜΠΕ

Το κέρατο είχε χρησιμοποιηθεί στην αρχαιότητα σαν ποτήρι για κάθε είδους ποτό, από νέρο και γάλα, αλλά κυρίως για κρασί σε γιορτές και τελετές.

Αρχικά, τα κέρατα-ποτήρια κατασκευάζονταν από κέρατα βοδιού και έγιναν «μόδα» από τους Θρακιώτες και του Έλληνες.

Έτσι, όσοι λαοί έρχονταν σε επαφή με αυτούς, υιοθετούσαν και στη δική τους παράδοση τα κέρατα, όπως οι Ρωμαίοι.

Όμως, σαν ποτήρια τα χρησιμοποιούσαν, επίσης, οι Σκύθες και οι Βίκινγκς, δείχνοντας πως η μετατροπή του κέρατου σε ποτήρι, ήταν κάτι κοινό σε όλο τον γνωστό αρχαίο κόσμο.

Στη διάρκεια των αιώνων διάφοροι πολιτισμοί δεν έμειναν μόνο στα βόδια και άρχισαν να τα κατασκευάζουν κέρατα από ξύλο, από κεραμικά, από γυαλί, ακόμη και από μέταλλο.

Μάλιστα, τα κέρατα που προορίζονταν για τους βασιλιάδες ή τους καλύτερους πολεμιστές, ήταν σκαλισμένα ή διακοσμημένα με χρυσό και ασήμι.

Στην Αρχαία Ελλάδα, τα αγγεία αυτά χρησιμοποιούνταν για κρασί κατά τη διάρκεια των εορτασμών του θεού Διονύσου.

Υπάρχουν πολλές απεικονίσεις του θεού του κρασιού στην ελληνική τέχνη, να πίνει από ένα κέρατο.

Οι Ρωμαίοι ήταν γνωστοί για συναρπαστικά κατασκευάσματα από γυαλί, όπως και τα κέρατα που χρησιμοποιούσαν σαν ποτήρια.

Το γυάλινο κέρατο ήταν ένα σύμβολο της εξουσίας στην Αυτοκρατορία, και οι Ρωμαίοι το χρησιμοποιούσαν ως επί το πλείστον για να πίνουν σε γιορτές και σημαντικές τελετές.

Κατά τη διάρκεια της εποχής της μετανάστευσης των λαών, οι γερμανικές φυλές εμπνεύστηκαν από το όμορφο γυάλινο κέρας των Ρωμαίων και έφτιαξαν αργότερα τα δικά τους.

Τα κέρατα έγιναν δημοφιλή στη μεσαιωνική Ευρώπη τον 13ο αιώνα, αφού πολλοί ειδωλολατρικοί πολιτισμοί ασπάστηκαν τον Χριστιανισμό.

Οι Χριστιανοί χρησιμοποίησαν τα κέρατα πόσης με ενθουσιασμό και τον 15ο αιώνα έγιναν τελετουργικά αγγεία.

Πηγή: Vintage News

Το τσάι και το κρασί ενδεχομένως μπορούν να συμβάλλουν στην πρόληψη της γρίπης, καθώς ουσίες που περιέχονται σε αυτά μπορεί να ενισχύσουν το ανοσοποιητικό σύστημα, δήλωσαν ερευνητές.

Ερευνητές του Washington University ανακάλυψαν ότι συγκεκριμένο μικρόβιο στο έντερο μπορεί να εμποδίσει σοβαρές λοιμώξεις γρίπης σε ποντικούς, διασπώντας τα φλαβονοειδή.

Η στρατηγική είναι αποτελεσματική στο να αποτρέπει σοβαρή βλάβη από τη γρίπη όταν η αλληλεπίδραση συμβαίνει πριν τη λοίμωξη με τον ιό της γρίπης, δήλωσαν ερευνητές.

Τα μικρόβια που ζουν στο έντερο έχουν επίδραση και στο ανοσοποιητικό σύστημα.

Η Ashley Steed, του St Louis Children’s Hospital στις ΗΠΑ, δήλωσε ότι για χρόνια τα φλαβονοειδή θεωρείται ότι έχουν προστατευτικές ιδιότητες που συμβάλλουν στον έλεγχο του ανοσοποιητικού για τη μάχη κατά των λοιμώξεων.

Τα φλαβονοειδή περιέχονται συχνά στη διατροφή μας, επομένως μια σημαντική εφαρμογή από την έρευνα είναι ότι πιθανόν δρουν με τα μικρόβια του εντέρου για την προστασία του ανθρώπου από τη γρίπη και άλλες λοιμώξεις από ιούς.

Τα φλαβονοειδή περιέχονται στο μαύρο τσάι, το κόκκινο κρασί και τα βατόμουρα.

Δεν φτάνει μόνο η διατροφή που είναι πλούσια σε φλαβονοειδή, αλλά τα αποτελέσματα δείχνουν ότι χρειάζονται τα σωστά μικρόβια στο έντερο για να χρησιμοποιηθούν αυτές οι ουσίες για τον έλεγχο της αντίδρασης του ανοσοποιητικού συστήματος.

Ο Thaddeus Stappenbeck, του University of Washington, δήλωσε ότι οι ερευνητές μπόρεσαν να εντοπίσουν τουλάχιστον ένα τύπο βακτηρίων που χρησιμοποιεί αυτές τις διατροφικές ουσίες για την ενίσχυση της ιντερφερόνης, η οποία βοηθά στην αντίδραση του ανοσοποιητικού συστήματος.

Πρόσθεσε ότι αυτό εμπόδισε τη βλάβη στους πνεύμονες λόγω γρίπης, στους ποντικούς. Αυτό το είδος βλάβης συχνά προκαλεί σημαντικές επιπλοκές, όπως πνευμονία, στους ανθρώπους.

Η έρευνα δημοσιεύτηκε στο περιοδικό Science.

Πηγή: Science μέσω του iatronet.gr

Κάθε οινόφιλος έχει ακούσει να μιλάνε για μπουκέτο κρασιού και αρώματα κρασιού. Υπάρχει διαφορά μεταξύ τους; Και όμως υπάρχει και είναι πολύ ξεκάθαρη. Πολλοί μπερδεύονται με αυτό.

 
Τα αρώματα κρασιού κατηγοριοποιούνται σε τρεις κατηγορίες:
 
Πρωτογενή αρώματα: Είναι επίσης γνωστά και ως ποικιλιακά αρώματα. Πρόκειται για τα αρώματα του κρασιού που προέρχονται από το φρούτο, από την ποικιλία σταφυλιού που χρησιμοποιήθηκε για να γίνει το κρασί.
 
Δευτερογενή αρώματα: Αυτά τα αρώματα αναπτύσσονται κατά την διάρκεια της οινοποίησης, πριν και κατά την διάρκεια της ζύμωσης.
 
Τριτογενή αρώματα: Πρόκειται για αρώματα που αναπτύσσονται μετά την ζύμωση, κατά την διάρκεια της ωρίμανσης του κρασιού, δηλαδή όταν αυτό παλαιώνει στο μπουκάλι ή στο βαρέλι.
 
Όταν οι ειδικοί μιλούν για τα αρώματα ενός κρασιού, αναφέρονται συνήθως στα πρωτογενή και στα δευτερογενή (ποικιλιακά και ζύμωσης). Όταν μιλούν για το μπουκέτο, μιλούν για τα τριτογενή αρώματα. Το μπουκέτο του κρασιού δηλαδή είναι ο συνδυασμός όλων των άλλων αρωμάτων μαζί με τα αρώματα που απέκτησε το κρασί με την ωρίμανση-παλαίωση του.
 
Τα κρασιά οφείλουν το μπουκέτο τους, στην διαδικασία παλαίωσης. Οι αλδεΰδες (αρωματικές οργανικές ενώσεις) και εστέρες αναπτύσσονται κατά την διάρκεια της οξείδωσης των οξέων των φρούτων και του αλκοόλ στο μπουκάλι. Αυτό σημαίνει ότι το μπουκέτο χρειάζεται χρόνο (χρόνια για την ακρίβεια) μέχρι να αναπτυχθεί στο κρασί.
 
Ένα καλό, παλαιωμένο κρασί θα έχει πολύπλοκο μπουκέτο. Παρακάτω θα δείτε μια λίστα με τα πιο συνηθισμένα μπουκέτα που αναπτύσσονται σε ένα παλαιωμένο κρασί.
 
  • Δαμάσκηνα
  • Μανιτάρι
  • Τρούφα
  • Τσένταρ
  • Δέρμα
  • Γλυκόριζα
  • Καμμένου ξύλου (τοστάρισμα)
  • Ψημένο αμύγδαλο
  • Ψημένο φουντούκι
  • Καραμέλα
  • Καφές
  • Σκούρα σοκολάτα
  • Καπνός
 
Ποτέ δεν θα ακούσετε έναν έμπειρο οινοκριτικό να μιλάει για μπουκέτο, όταν περιγράφει τα αρώματα νεαρών κρασιών. Τα νέα κρασιά δεν έχουν προλάβει να αναπτύξουν μπουκέτο, εκτός κι αν είναι κάποια εξαιρετική χρονιά που δείχνει από νωρίς τις δυνατότητές της.
 
 
Πηγή: krasiagr.com

Μια μελέτη που δημοσιεύτηκε στο περιοδικό Frontiers in Nutrition βρήκε πως υπάρχει μια ενδιαφέρουσα σχέση μεταξύ του κόκκινου κρασιού, της υγείας των εντέρων και της λειτουργίας του εγκεφάλου.

Οι ερευνητές ανακάλυψαν πως όταν το κόκκινο κρασί περνά μέσα από το έντερό σου, «αφήνει ενώσεις που προστατεύουν τους νευρώνες από το να υποστούν βλάβη ή να σκοτωθούν».
Όταν προστατεύονται οι νευρώνες, υπάρχει λιγότερη πιθανότητα εμφάνισης ασθενειών όπως η νόσος του Alzheimer ή η νόσος του Parkinson. “Είναι πολύ σημαντικό να καταλάβουμε ότι ορισμένες ενώσεις τροφίμων είναι υπεύθυνες για αυτό το όφελος για την υγεία για την προστασία από την εμφάνιση νευροεκφυλιστικών ασθενειών.

Κι ενώ χρειάζεται περισσότερη έρευνα για να κατανοήσουμε πλήρως τη σχέση μεταξύ του κρασιού, του εντέρου και του εγκεφάλου, είμαστε ικανοποιημένοι, γνωρίζοντας πως ένα ποτηράκι περιστασιακά πραγματικά είναι καλό για το σώμα μας.

«Οι ελληνικές ποικιλίες αμπέλου που περιλαμβάνονται στον Πίνακα Ταξινόμησης ως συνιστώμενες, κατατάσσονται ως επιτρεπόμενες σε όλα τα αμπελουργικά διαμερίσματα της χώρας που δεν είναι συνιστώμενες». Αυτό πρότεινε ο Εκπρόσωπος της ΚΕΟΣΟΕ κ. Μανόλης Ν. Σταυρακάκης, Ομότιμος Καθηγητής του Γεωπονικού Πανεπιστημίου Αθηνών και αποδέχτηκε ομόφωνα η Ομάδα Εργασίας του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων για την ταξινόμηση των καλλιεργούμενων στην Ελλάδα ποικιλιών αμπέλου.

Όπως επισήμανε στον ΑγροΤύπο ο Διευθυντής της ΚΕΟΣΟΕ κ. Π. Κορδοπάτης «έχουμε δύο κατηγορίες τις επιτρεπόμενες και τις συνιστώμενες. Μέχρι σήμερα δεν επιτρεπόταν οι συνιστώμενες ποικιλίες να κατατάσσονται ως επιτρεπόμενες στα αμπελουργικά διαμερίσματα της χώρας που δεν είναι συνιστώμενες. Εκτιμώ ότι έτσι απλοποιείται η διαδικασία εγκατάστασης νέων ελληνικών ποικιλιών και «ανοίγει» η δυνατότητα καλλιέργειας ελληνικών ποικιλιών σε όλη την χώρα».

Σύμφωνα με τον καθηγητή κ. Σταυρακάκη, η ποικιλία Βιδιανό, που είναι συνιστώμενη στο αμπελουργικό διαμέρισμα της Κρήτης, μπορεί να καλλιεργείται στα υπόλοιπα αμπελουργικά διαμερίσματα (που δεν είναι συνιστώμενη) ως επιτρεπόμενη.

Παράλληλα ο κ. Σταυρακάκης πρότεινε και η Ομάδα Εργασίας ενέκρινε ομόφωνα, να συσταθεί ειδική ομάδας μελέτης που θα μελετήσει και θα αξιολογήσει όλα τα δεδομένα σχετικά με τις ξένες ποικιλίες αμπέλου που περιλαμβάνονται στον κατάλογο Ταξινόμησης ως επιτρεπόμενες.

Η εισήγηση θα υποβληθεί στην Ομάδα Εργασίας σε διάστημα δύο μηνών και σε ειδική συνεδρίαση θα ληφθούν οι αποφάσεις, ώστε να υπάρξει ένα σαφές πλαίσιο με τεκμηριωμένες θέσεις για το μέλλον των ποικιλιών αυτών των οποίων ο αριθμός αυξάνεται συνεχώς ενώ και οι αιτήσεις ένταξης νέων ποικιλιών της αλλοδαπής αυξάνονται καθημερινά.

«Οι αποφάσεις αυτές θεωρείται ότι θα συμβάλλουν στην απλοποίηση των διαδικασιών αξιοποίησης, ειδικά των ελληνικών ποικιλιών αμπέλου, και τον εμπλουτισμό του ποικιλιακού δυναμικού ορισμένων αμπελουργικών περιοχών της χώρας», υποστηρίζει η ΚΕΟΣΟΕ.

Επίσης ο κ. Σταυρακάκης έθεσε ξανά το θέμα της αναγκαιότητας της «ταυτοποίησης» των ελληνικών ποικιλιών αμπέλου ώστε η επικαιροποίηση ή και τροποποίηση του Εθνικού καταλόγου ποικιλιών αμπέλου και του καταλόγου ταξινόμησης να γίνει τεκμηριωμένα. «Μόνο με τον τρόπο αυτό θα λυθούν τα προβλήματα των συνώνυμων και ομώνυμων των ποικιλιών και θα προσδιοριστούν τα αντιπροσωπευτικά δείγματα των ελληνικών ποικιλιών αμπέλου», τόνισε.

Πηγή: agrotypos.gr

Κρασί και πονοκέφαλος.
Τι είναι εκείνο που προκαλεί σε πολλούς ανθρώπους έναν έντονο πονοκέφαλο μετά την κατανάλωση κρασιού; Για να δώσουμε απάντηση σε αυτό το ερώτημα θα πρέπει να εξετάσουμε αρκετές παραμέτρους που έχουν να κάνουν τόσο με τα συστατικά του κρασιού όσο και με την κατάσταση στην οποία βρίσκεται ο καταναλωτής .

Στις περισσότερες των περιπτώσεων η εξήγηση εντοπίζεται στην σχέση κατανάλωσης κρασιού και νερού. Και αυτό συμβαίνει διότι το αλκοόλ προκαλεί αφυδάτωση που οδηγεί σε πονοκέφαλο και ξηροστομία καθώς επίσης δίψα, υπνηλία, κόπωση, και «θολωμένο» μυαλό.

Η απλούστερη λύση είναι να συνειδητοποιούμε πόσο αλκοόλ καταναλώνουμε και να φροντίζουμε να μην αφυδατωνόμαστε πίνοντας για κάθε ποτήρι κρασιού την διπλάσια ποσότητα σε νερό.

Ας εξετάσουμε ένα προς ένα τα συστατικά του οίνου τα οποία ευθύνονται για την πρόκληση του πονοκέφαλου λαμβάνοντας υπόψη βέβαια και τον ανθρώπινο παράγοντα.

Το αλκοόλ

Όπως προαναφέραμε το αλκοόλ προκαλεί αφυδάτωση που οδηγεί σε πονοκεφάλους ακόμα και σε μικρές δόσεις και αυτό εξαρτάται πρωτίστως από την κατάσταση στην οποία βρίσκεται ο καταναλωτής π.χ. είναι αφυδατωμένος και δεν έχει πιει νερό, ευαισθησία στην κατανάλωση αλκοόλης, αλλά και από διάφορους άλλους παράγοντες που έχουν να κάνουν με το βάρος, την ηλικία, το φύλο του ατόμου το στρες κ.α.

Οι τανίνες

Λεπτομέρειες για τα φαινολικά συστατικά μπορείτε να διαβάσετε εδώ (enologylab.gr)

Οι τανίνες βρίσκονται στους φλοιούς και στα κουκούτσια των σταφυλιών και τις συναντάμε σε μεγάλη περιεκτικότητα στα ερυθρά κρασιά λόγω της εκχύλισης που έχει γίνει κατά την οινοποίηση προκειμένου να πάρουμε τις ερυθρές χρωστικές. Σε αντίθεση με τα ερυθρά, τα λευκά κρασιά έχουν πολύ χαμηλότερη περιεκτικότητα

Οι τανίνες είναι ουσίες φυτικής προέλευσης που έχουν την ιδιότητα να ενώνονται µε τις πρωτεϊνες και από την ένωση αυτή προέρχεται και η στυφή γεύση τους, επειδή οι ταννίνες ενώνονται µε τις πρωτείνες του σάλιου και το σάλιο χάνει την ικανότητά του να υγραίνει τη στοµατική κοιλότητα.

Αποτελούν είναι μια σπουδαία πηγή αντιοξειδωτικών και για την πλειοψηφία των ανθρώπων δεν δημιουργούν πονοκέφαλο ωστόσο υπάρχει ένα ποσοστό με ευαισθησία στις τανίνες επιδρώντας στην μείωση της αγγειακής πίεσης που συχνά θεωρείται ότι οδηγεί σε πονοκέφαλο.

Τα σάκχαρα

Τα γλυκά κρασιά μπορεί να προκαλέσουν πονοκεφάλους και αυτό γιατί το αλκοόλ και τα σάκχαρα είναι δύο συστατικά που εάν συνδυαστούν μπορεί να τους προκαλέσουν.

Όταν καταναλώσουμε αλκοόλ και σάκχαρα, ο οργανισμός μας χρειάζεται αρκετό νερό για την κατεργασία τους. Αν δεν πιούμε ικανή ποσότητα νερού ο οργανισμός θα αρχίζει να τραβάει νερό από διάφορα σημεία του σώματος συμπεριλαμβανομένου και του εγκεφάλου. Έτσι καθώς τα υγρά αποθέματα εξαντλούνται, εκδηλώνεται ο πονοκέφαλος.

Ισταμίνες

Οι ισταμίνες είναι χημικές ενώσεις που οδηγούν σε αλλεργικές αντιδράσεις και τα συμπτώματα είναι καταροή, ξηροφθαλμία και πονοκέφαλος.

Η ποσότητα της ισταμίνης που υπάρχει στο κόκκινα κρασιά είναι πολύ μεγαλύτερη από εκείνη που υπάρχει στα λευκά.

Όσοι καταναλωτές έχουν δυσανεξία σε αυτές έχοντας ανεπάρκεια του ενζύμου διαμινική οξειδάση (DAO) που δεν τους επιτρέπει να μεταβολίσουν τις ισταμίνες όπως θα ήθελαν, θα αντιδράσουν με πονοκέφαλο. Θεωρητικά για την αποφυγή του πονοκεφάλου από αυτή την αιτία θα πρέπει να χορηγηθεί ένα αντισταμινικό φάρμακο. Βέβαια φάρμακα και αλκοόλ συνίσταται γενικά να μην συνδυάζονται.

Η τυραμίνη

Είναι αμινοοξύ που ευρίσκεται υπό φυσιολογικές συνθήκες σε πολλά τρόφιμα (σόγια, τυριά ωρίμασης) αλλά και στο κόκκινο κρασί όντας υποπροϊόν της αλκοολικής ζύμωσης.

Προκαλεί διαστολή των αιμοφόρων αγγείων και αυξάνει ελαφρώς την αρτηριακή πίεση, ώστε να προκληθεί πονοκέφαλος. Η ποσότητα της τυραμίνης στο κρασί εξαρτάται από την ποικιλία και την προέλευση.

Οι προσταγλανδίνες

Με την κατανάλωση, κυρίως κόκκινου κρασιού, απελευθερώνονται ουσίες που λέγονται προσταγλανδίνες. Οι προσταγλανδίνες με τη σειρά τους ενεργοποιούν απολήξεις νεύρων που βρίσκονται στους μύες, οι οποίες με τη σειρά τους προωθούν τα σήματα πόνου στον εγκέφαλο και είναι υπεύθυνες για την εμφάνιση του πονοκεφάλου. Αντιμετωπίζονται με ασπιρίνες.

Τι συμβαίνει με τα θειώδη

Λεπτομέρειες για τα θειώδη θα βρείτε εδώ (enologylab.gr)

Tα θειώδη είναι υπεύθυνα για αλλεργίες και ευαισθησίες σε όσους έχουν άσθμα ή πνευμονοπάθεια, όχι όμως για πονοκεφάλους.

Φτάνει μόνο να αναφέρουμε ότι πάρα πολλά προϊόντα της καθημερινότητάς μας έχουν μεγαλύτερες συγκεντρώσεις σε θειώδη από το κρασί π.χ. προτηγανισμένες πατάτες, αποξηραμένα φρούτα, έτοιμες σαλάτες και άλλα.

Θυμηθείτε πως ο καλύτερος σύμμαχος απέναντι στους πονοκεφάλους που ενδέχεται να προκαλέσει η κατανάλωση του κρασιού είναι το νερό. Προκειμένου λοιπόν να αποφύγει κανείς την αφυδάτωση, συνίσταται να πιει τουλάχιστον τη διπλή ποσότητα νερού σε σχέση με το κρασί του. Τέλος, για την αντιμετώπιση του πονοκεφάλου, έχει βρεθεί ότι η Βιταμίνη B6 – Πυριδοξίνη μπορεί να βοηθήσει καθώς επίσης και η ασπιρίνη και τα αντιισταμινικά. (ανάλογα την περίπτωση και πάντα μετά από υπόδειξη ιατρού)

Μυλωνάς Αντ. – Χημικός Α.Π.Θ. / Οινολόγος

Μια ουσία που βρίσκεται στο κόκκινο κρασί μπορεί να βοηθήσει τον εγκέφαλο να παραμείνει νέος, με παρόμοιο τρόπο με την άσκηση και τη χαμηλή σε θερμίδες διατροφή, όπως ανακάλυψαν οι επιστήμονες.

Η ρεσβερατρόλη, η οποία εμφανίζεται με φυσικό τρόπο στη φλούδα φρούτων, όπως τα σταφύλια, τα βατόμουρα και τα μούρα, μπορεί να κρατήσει τους μύες εύπλαστους και να βοηθήσει στην προστασία των συνδέσεων μεταξύ των νευρώνων του εγκεφάλου, σύμφωνα με τους ερευνητές στο Virginia Tech Carilion Research Institute.

Δοκιμές σε ηλικιωμένα ποντίκια έδειξαν ότι η ένωση επιβράδυνε σημαντικά τη γήρανση του εγκεφάλου, διατηρώντας τις νευρομυϊκές συνάψεις του εγκεφάλου, που μεταδίδουν τα σήματα για κίνηση από τον εγκέφαλο προς τους μύες.

Τα ποντίκια στα οποία είχε δοθεί ρεσβερατρόλη από το πρώτο έτος της ηλικίας τους είχαν πιο νεανικές νευρομυϊκές συνάψεις σε ηλικία δύο ετών από εκείνα στα οποία δεν είχε δοθεί.

«Πιστεύω ότι είμαστε πιο κοντά στο να κατανοήσουμε τους μηχανισμούς που θα μας επιτρέψουν να επιβραδύνουμε τον εκφυλισμό των νευρωνικών κυκλωμάτων που προκαλείται από τη γήρανση “, δήλωσε ο κύριος συντάκτης της μελέτης, επίκουρος καθηγητής Gregorio Valdez.

Το κόκκινο κρασί περιέχει περισσότερη ρεσβερατρόλη από το λευκό κρασί, επειδή ζυμώνεται μαζί με τη φλούδα των σταφυλιών. Ωστόσο, οι λάτρεις του κρασιού θα απογοητευτούν όταν ακούσουν ότι το αγαπημένο τους αλκοολούχο ποτό δεν περιέχει αρκετή ρεσβερατρόλη για να κρατήσει τα γηρατειά μακριά.

«Στο κρασί, η ρεσβερατρόλη βρίσκεται σε τόσο μικρές ποσότητες που δεν θα μπορούσατε να πίνετε αρκετό σε ολόκληρη τη ζωή σας, ώστε να έχετε τα οφέλη που είχαν τα ποντίκια στα οποία χορηγήθηκε ρεσβερατρόλη», είπε ο Δρ Valdez. «Οι μελέτες αυτές έγιναν άλλωστε σε ποντίκια, συνεπώς θα ήθελα να επιστήσω την προσοχή σε οποιονδήποτε θελήσει να πάρει μεγάλες ποσότητες ρεσβερατρόλης, σε οποιαδήποτε μορφή».

«Το επόμενο βήμα μας θα είναι να προσδιοριστεί ο μηχανισμός που επιτρέπει στη ρεσβερατρόλη να προστατέψει τις συνάψεις. Αν γνωρίζουμε το μηχανισμό, μπορούμε να τροποποιήσουμε τη ρεσβερατρόλη ή να αναζητήσουμε άλλα μόρια που είναι πιο αποτελεσματικά στην προστασία των συνάψεων».

Η μελέτη, που δημοσιεύθηκε στην επιθεώρηση Journals of Gerontology, Series Α, διαπίστωσε ότι, ενώ η ρεσβερατρόλη είχε νευροπροστατευτική δράση, ήταν λιγότερο αποτελεσματική από μια διατροφή περιορισμένων θερμίδων στην προστασία του εγκεφάλου από τη γήρανση.

Πηγή: iatrikanews.gr