O φωτισμός ενός χώρου επιδρά στη γεύση αλλά και στη διάθεσή μας να πληρώσουμε μία «τσιμπημένη» τιμή, σύμφωνα με μια νέα γερμανική επιστημονική έρευνα.
Ερευνητές από το Ίδρυμα Ψυχολογίας του πανεπιστημίου Γιοχάνες Γκούτενμπεργκ του Μάιντς, μελέτησαν 500 εθελοντές, από τους οποίους ζητήθηκε να δοκιμάσουν ένα συγκεκριμένο κρασί υπό διαφορετικές συνθήκες φωτισμού.
Ακολούθως, τους ζητήθηκε να σχολιάσουν τη γεύση του κρασιού και επιπλέον, για πόσα χρήματα το αξιολογούσαν. Η έρευνα έδειξε ότι το κρασί βαθμολογήθηκε με «καλύτερη γεύση», όταν βρισκόταν σε ερυθρό ή μπλε φωτισμό, σε αντίθεση με το κρασί που βρισκόταν σε πράσινο ή λευκό φως. Μάλιστα, οι ίδιοι άνθρωποι εμφανίστηκαν πρόθυμοι να πληρώσουν περισσότερα χρήματα για το μπουκάλι κρασιού που λουζόταν στο κόκκινο φως σε σχέση με το πράσινο φως.
Σύμφωνα με τον υπεύθυνο της έρευνας δρ. Ντάνιελ Όμπερφελντ-Τουίστελ, ήταν ήδη γνωστό ότι το χρώμα ενός ποτού μπορεί να επηρεάσει τον τρόπο που το γευόμαστε. Η νέα μελέτη όμως κατέδειξε πως ανάλογο αποτέλεσμα έχει και ο φωτισμός στο εστιατόριο.
Μια ερμηνεία γι’ αυτό είναι ότι ο ευχάριστος φωτισμός υποσυνείδητα οδηγεί το νου να αντιληφθεί και το κρασί σαν πιο ευχάριστο. Σύμφωνα με τις πειραματικές γευσιγνωσίες υπό διαφορετικούς φωτισμούς, το κρασί γίνεται αντιληπτό από τους ανθρώπους περίπου ως μιάμιση φορά πιο γλυκό, όταν περιβάλλεται από κόκκινο φως, σε σχέση με λευκό ή πράσινο. Επίσης το κόκκινο φως αυξάνει περισσότερο τη φρουτώδη γεύση του κρασιού.
Οι ερευνητές συμπεραίνουν ότι οι ακραίες συνθήκες φωτισμού που επικρατούν σε ορισμένα μπαρ, αναμφίβολα επηρεάζουν τον τρόπο που οι πελάτες γεύονται τα ποτά τους, πέρα από την επίδραση που έχει το χρώμα του ίδιου του ποτού στη γεύση. Παράλληλα, συνιστούν ότι οι σοβαρές γευσιγνωσίες κρασιών πρέπει να γίνονται με ουδέτερο φωτισμό για να μην αλλοιώνεται το αποτέλεσμα.
Οι γερμανοί επιστήμονες σχεδιάζουν περαιτέρω έρευνες για την καλύτερη κατανόηση της σχέσης φωτισμού-γεύσης. H μελέτη δημοσιεύεται στην επιστημονική επιθεώρηση Journal of Sensory Studies.