Τι προβλέπει ο νέος κανονισμός διατροφικής επισήμανσης της Ε.Ε. για τους οίνους. Πληροφορίες για την ηλεκτρονική διατροφική ετικέτα οίνου μέσω QRCODE.

Σχετικά με την ηλεκτρονική διατροφική ετικέτα οίνου μέσω QRCODE, οι νέοι κανόνες επισήμανσης κρασιών της ΕΕ ορίζουν ότι τα κρασιά και τα αρωματισμένα κρασιά που παράγονται μετά τις 8 Δεκεμβρίου 2023 (ουσιαστικά τα κρασιά εσοδείας 2024) πρέπει να παρέχουν στον καταναλωτή διατροφικές πληροφορίες και συγκεκριμένα στις υποχρεωτικές ενδείξεις βάσει του άρθρου 119 του κανονισμού (ΕΕ) αριθ. 1308/2013 θα πρέπει να περιλαμβάνονται

  • η διατροφική δήλωση και
  • ο κατάλογος των συστατικών.

Εάν τα κρασιά μπορούν να παραγγελθούν απευθείας από τον τελικό καταναλωτή σε τιμοκατάλογο, φυλλάδιο, ηλεκτρονικό κατάστημα κ.λπ. (π.χ. μέσω e-shop, τηλεφωνικά, γραπτά, με e-mail), ο κατάλογος συστατικών και οι πληροφορίες διατροφής πρέπει επίσης να παρέχονται κατά την αγορά.

Οι παραγωγοί σύμφωνα με το άρθρο 119 του Καν (ΕΕ) 1308/2013 έχουν την επιλογή να παρέχουν την διατροφική δήλωση και τον κατάλογο συστατικών με ηλεκτρονικά μέσα τα οποία θα προσδιορίζονται στην φυσική ετικέτα/συσκευασία μέσω ενός κώδικα QR που θα παραπέμπει άμεσα τον καταναλωτή.

Οι σύνδεσμοι (QRCODE) προς την ηλεκτρονική ετικέτα θα πρέπει να παρέχουν εύκολη, άμεση και καθολική πρόσβαση στις πληροφορίες, κατά τρόπο συγκρίσιμο με την παρουσία των ενδείξεων στη συσκευασία ή στην επικολλημένη ετικέτα.

Η παροχή εξαιρετικά εξειδικευμένων ή ασυνήθιστων μέσων πρόσβασης σε πληροφορίες δεν ανταποκρίνεται στους στόχους της ηλεκτρονικής επισήμανσης και θεωρείται ακατάλληλη ως υποστηρικτικό εργαλείο για την παροχή πληροφοριών στους καταναλωτές.

Δεν επιτρέπεται η παροχή μέσω PDF ή άλλες λήψεις αρχείων προκειμένου ο καταναλωτής να αποκτήσει πρόσβαση στο περιεχόμενο της ηλεκτρονικής ετικέτας.

Προϋπόθεσεις για αυτήν την επιλογή είναι:

  • Να αποφεύγουν τη συλλογή ή την παρακολούθηση των δεδομένων χρήστη
  • Να μην παρέχουν πληροφορίες με σκοπό την εμπορική προώθηση και τις πωλήσεις
  • Να αναγράφεται επί της συσκευασίας ή επί επικολλημένης σε αυτή ετικέτας η ενεργειακή αξία (στο ίδιο οπτικό πεδίο με τις άλλες υποχρεωτικές ενδείξεις) και οι ουσίες που προκαλούν αλλεργίες ή δυσανεξίες.
  • Οι ουσίες που προκαλούν αλλεργίες ή δυσανεξίες πρέπει να παρουσιάζονται στη συσκευασία ή στην ετικέτα, αλλά όχι απαραίτητα στο ίδιο οπτικό πεδίο με άλλες υποχρεωτικές πληροφορίες

Μπορεί ο παραγωγός να παρουσιάσει αυτές τις πληροφορίες στον ιστότοπό του;

Επιτρέπεται μόνο αν θα πληρούνται όλες οι προϋποθέσεις. 

Σύμφωνα με τη Ευρωπαϊκή Επιτροπή, η παρουσίαση αυτών των υποχρεωτικών πληροφοριών στο πλαίσιο του ιστοτόπου των παραγωγών δεν φαίνεται να συμμορφώνεται με τις προϋποθέσεις που ορίζονται στο άρθρο 119 παράγραφος 5, δεδομένου ότι ο ιστότοπος ενός οινοπαραγωγού συνήθως αναμένεται να περιέχει εμπορικές πληροφορίες σχετικές με την εμπορική προώθηση και/ή τις πωλήσεις.

Επιπλέον, οι ιστότοποι συνήθως παρακολουθούν πληροφορίες σχετικά με τους χρήστες. Το ηλεκτρονικό μέσο / η ηλεκτρονική πλατφόρμα όπου τοποθετούνται οι πληροφορίες θα πρέπει να παρέχει τις ίδιες εγγυήσεις με εκείνες που ισχύουν όταν οι πληροφορίες εμφανίζονται στη συσκευασία ή στην επικολλημένη ετικέτα όσον αφορά την αναγνωσιμότητα, τη σταθερότητα, την αξιοπιστία, την ανθεκτικότητα και την ακρίβεια των πληροφοριών καθ’ όλη τη διάρκεια ζωής του προϊόντος.

Η παροχή άλλων πρόσθετων προαιρετικών πληροφοριών στην ετικέτα (συμπεριλαμβανομένων των ηλεκτρονικών ετικετών) ρυθμίζεται από το άρθρο 118 του κανονισμού ΚΟΑ, σύμφωνα με το οποίο η επισήμανση των αμπελοοινικών προϊόντων δεν μπορεί να συμπληρώνεται από πρόσθετες ενδείξεις, εκτός εάν αυτές πληρούν τις απαιτήσεις του κανονισμού FIC. Συγκεκριμένα, στο άρθρο 36 παράγραφος 2 του κανονισμού FIC ορίζεται ότι οι πληροφορίες για τα τρόφιμα που παρέχονται σε προαιρετική βάση δεν παραπλανούν τον καταναλωτή, όπως αναφέρεται στο άρθρο 7 του εν λόγω κανονισμού· και βασίζονται, κατά περίπτωση, σε σχετικά επιστημονικά δεδομένα. Επιπλέον, στο άρθρο 37 του κανονισμού FIC προβλέπεται ότι η αναγραφή των πληροφοριών αυτών δεν γίνεται εις βάρος του χώρου που διατίθεται για τις υποχρεωτικές πληροφορίες για τα τρόφιμα.

Δημιουργία ψηφιακής/ηλεκτρονικής ετικέτας οίνου μέσω της αυτοματοποιημένης πλατφόρμας wine-elabels.eu

Μέσα σε τέσσερα απλά βήματα ο παραγωγός έχει την δυνατότητα χρησιμοποιώντας την αυτόματη πλατφόρμα wine-elabels.euνα δημιουργήσει τις εναρμονισμένες με τον νέο κανονισμό ηλεκτρονικές ετικέτες

Βήμα 1ο

Ο παραγωγός του οίνου συμπληρώνει τις απαραίτητες πληροφορίες μέσω μιας εύχρηστης φόρμας ερωτηματολογίου στην πλατφόρμα Wine – E labels.eu

Βήμα 2ο

Η πλατφόρμα αυτόματα δημιουργεί την ψηφιακή ετικέτα και το QR-CODE της.

Βήμα 3ο​

Ο παραγωγός εκτυπώνει το QR-CODE στην φυσική ετικέτα του οίνου

Βήμα 4ο​​

Ο καταναλωτής αφού σαρώσει το QR-CODE αποκτά πρόσβαση στην ηλεκτρονική ετικέτα

Η παραπάνω διαδικασία πρέπει να επαναλαμβάνεται κάθε χρόνο για νέα κρασιά που παράγονται εκείνη τη χρονιά και προορίζονται για πώληση στην Ε.Ε

Πλεονεκτήματα της αυτόματης ηλεκτρονικής πλατφόρμας

  • Περισσότερες πληροφορίες – εξοικονόμηση χώρου: Οι ψηφιακές ετικέτες μπορούν να περιλαμβάνουν πολύ περισσότερες πληροφορίες από όσες χωράνε σε μια φυσική ετικέτα, παρέχοντας περισσότερες λεπτομέρειες για το προϊόν χωρίς να διακυβεύεται ο σχεδιασμός της ετικέτας καθώς και εξοικονόμηση σχετικά με τις δαπανηρές αλλαγές που σχετίζονται με τις αλλαγές στον σχεδιασμό της φυσικής ετικέτας.
  • Ενημερώσεις σε πραγματικό χρόνο: Ενημερώστε άμεσα τις πληροφορίες που συνδέονται με τους κωδικούς QR, διασφαλίζοντας ότι οι καταναλωτές έχουν πάντα πρόσβαση στα πιο πρόσφατα και ακριβή δεδομένα, χωρίς να χρειάζεται να επανεκτυπώσετε τις φυσικές ετικέτες.
  • Προσβασιμότητα: Οι καταναλωτές μπορούν να αυξήσουν το μέγεθος του κειμένου, να χρησιμοποιούν προγράμματα ανάγνωσης οθόνης και να έχουν πρόσβαση στις πληροφορίες. Επίσης, οι κωδικοί QR επιτρέπουν επίσης την εύκολη ενσωμάτωση σε ηλεκτρονικά καταστήματα σε τιμοκαταλόγους ή μπροσούρες καθώς η νομοθεσία επιβάλλει ότι ο καταναλωτής πρέπει να έχει πρόσβαση στην διατροφική πληροφορία ακόμα και κατά την παραγγελία του οίνου (π.χ. διαδικτυακά μέσω e-shop, στον κατάλογο ενός εστιατορίου κτλ)
  • Μεταφράσεις στην τοπική γλώσσα: Σε σύγκριση με τις φυσικές ετικέτες, οι ψηφιακές ετικέτες μπορούν εύκολα να παρέχουν πληροφορίες σε οποιαδήποτε γλώσσα, εξασφαλίζοντας την προσβασιμότητα για όλους τους καταναλωτές της ΕΕ.
  • Βιωσιμότητα: Μειώνει την ανάγκη για έντυπο υλικό.

Ενδεικτικά, ορισμένες παροχές μέσω της πλατφόρμας είναι:

  • Η δημιουργία της Διατροφικής Δήλωσης και της Λίστας Συστατικών εναρμονισμένες με τους νέους Ευρωπαϊκούς κανονισμούς.
  • Αυτόματη μετάφραση στις επίσημες γλώσσες της Ε.Ε. με βάση τις επίσημες μεταφράσεις του κανονισμού 934/2019 για τα συστατικά και τα πρόσθετα. Ιδιαίτερη σημασία έχει να σας παρέχει η πλατφόρμα τις ακριβείς επίσημες μεταφράσεις των προσθέτων και τους αντίστοιχους κωδικούς Ε και την δυνατότητα επιλογής όλων των προσθέτων.
  • Αυτόματος υπολογιστής για την ενέργεια (kcal/kJ) με βάση τα στοιχεία της χημικής ανάλυσης του οίνου σας.
  • Η περιβαλλοντική σήμανση συσκευασίας (Υποχρεωτική για εξαγωγές στην Ιταλία) και πληροφορίες βιωσιμότητας.
  • Η  δημιουργία της ψηφιακής ετικέτας και του αντίστοιχου QR Code που θα τοποθετηθεί στην φυσική ετικέτα.
  • Δυνατότητα εμφάνισης ή απόκρυψης οποιουδήποτε πεδίου της ετικέτας. (Δηλαδή μπορείτε να συμπληρώσετε όλα τα διαθέσιμα στοιχεία της ετικέτας αλλά να επιλέξετε αν και ποια από αυτά τελικά θα εμφανίσετε ή όχι)
  • Η δυνατότητα επεξεργασίας της ηλεκτρονικής ετικέτας για ενημέρωση των στοιχείων της.